Fra full brems til full salong ut juni
Frisørmester Lise Ramsøy driver Charmer Frisør i Bergen, som fylte 40 år 1. mai. Planene for en storstilt jubileumsfeiring var klare, men så kom 12. mars og full nedstenging av frisørsalonger. –Vi fikk fire timer på å stenge. Det var helt uvirkelig, forteller hun. Nå har de fulle lister ut juni.
–Vi hadde ikke noe valg, vi måtte bare stenge og avbestille alle avtaler med kunder. En stor takk til NHO (Næringslivets Hovedorganisasjon) og NFVB (Norske frisør- og velværebedrifter) som ga oss så bra oppbakking fra første stund. I løpet av noen timer den dagen fikk vi forslag til utforming av permitteringsvarsler og gode råd om prosessen. Jeg har aldri permittert noen før, og har heller aldri vært permittert selv, så det var en utrolig bra hjelp å få. Takket være forbundenes hjelp fikk alle permitteringsvarsel Innen vi stengte klokken 20 den dagen.
Brukte tiden til å pusse opp
–Det var uvirkelig og ganske deprimerende å stå opp dagen etter. Men så valgte vi å bruke tiden til noe positivt. Vi dro på jobben og benyttet sjansen til å pusse opp. Jeg opprettet også en plattform på Messenger der jeg fortløpende informerte de ansatte om alt de skulle gjøre i forhold til søknad om dagpenger og annen viktig informasjon.
–En gladhistorie fra denne tiden er at det var mange kunder som støttet opp om oss. Vi skaffet oss digitale gavekort og hele 32 kunder kjøpte gavekort for til sammen 32 000 kroner. Det var en tillitserklæring som ga oss trygghet på at kundene ville komme tilbake til oss.
–Før vi igjen kunne åpne for kunder 27. april tok vi alle smittevernskurs. Vi samlet oss også i forkant for å planlegge og forberede åpningen. Vi så oss nødt til å dele oss i to team for ikke å risikere å måtte stenge salongen om det skulle oppstå smitte. Det ville vært krise om alle måtte i karantene på samme tid. Det å være delt i to team gjør at ikke alle kan jobbe 7,5 timer hver dag, derfor er alle fortsatt litt permittert, sier Lise Ramsøy. –Før kunne vi også ha to kunder samtidig, for eksempel kunne man klippe én kunde, mens den andre kunden ventet på at fargen skulle virke. Nå går ikke det lenger, og det er klart det blir litt dårligere inntjening. På den annen side er det lettere å ta hånd om en kunde av gangen.
Koronasveiser i kø
Lise Ramsøy hadde litt sommerfugler i magen før åpningen 27. april, forteller hun. –Jeg var litt urolig for hvordan vi skulle få det til – det å holde avstand og så videre. Men det går veldig greit. Vi er bevisste på å ikke stå helt oppe i ansiktet til kunden og holder oss et stykke bak. NHO og NFVB har gitt oss veldig god hjelp i forhold til smittevern, både i form av råd og i form av informasjonsmateriell til kunder. Vi rengjør alle stoler, dører og kortterminaler etter hver kunde og så informerer vi kundene om at de ikke kan bruke mobilen, ikke kan få kaffe, ukeblader og så videre. Alle finner seg i det.
–Kundene synes det er flott at vi har åpnet og sier de har en god opplevelse hos oss. De føler seg trygge, og det gleder meg. Det er utrolig mange som er klare for å bli kvitt koronasveisen. Vi har fulle lister ut juni, sier Lise Ramsøy og legger til at det er verre med frisørene selv når det er så travelt. Vi blir mer og mer langhåret og gråere og gråere, ler hun.
Fakta:
Lise Ramsøy er frisørmester og har jobbet som frisør i mer enn 40 år. Hun driver Charmer Frisør i Bergen som har 40-års jubileum i år.
Se også: