Bruker Snapchat til boligvisningen
To mossebedrifter er først i Norge med å vise rundt boligkunder i hus som ikke er bygd ennå. De har hatt over 2200 på virtuell visning.
AV GEORG MATHISEN
– Norgeshus gjorde oss oppmerksomme på muligheten, og vi tente på idéen om å kunne vise frem produktene på en ny måte, sier Ronny Gundersen. Han er en av mesterne bak Byggmestrene Magnussen og Gundersen. Sammen med Byggmestrene Knudsen og Askautrud er de først med ny teknologi for å vise rundt i fremtidige boliger ved hjelp av Snapchat.
Uten 3D-briller
– Det som er moro, er at du trenger ikke 3D-briller. Du tar det rett via telefonen. Så får du et inntrykk av hvordan boligen ser ut på tomta, og du kan gå inn i boligen, forklarer Gundersen. Han synes det er gøy å være først ute med noe helt nytt.
Mens Magnussen og Gundersen kjøpte tomten, er det Jørgen Knudsen i Knudsen og Askautrud som er raceren på teknologi:
– Vi har fått laget en Snapchat-kode, og den kan vi bruke til andre prosjekter senere. I neste omgang er tanken å få utviklet visningen slik at vi kan få inn møbler i boligen, forklarer han.
Snapchat-sponsing
Begge de to byggmesterbedriftene i Moss er Norgeshus-forhandlere. Da planene ble lagt for det som skal bli Tunet Boligsameie, ville de få til et ordentlig samarbeid i stedet for å risikere å bli harde konkurrenter. Hvis salget går bra, blir det for mye arbeid for den ene av de to alene, og da vil de heller samarbeide enn å leie hjelp.
– Så har Snapchat støttet markedsføringen vår. Dette er nytt for dem, også, forteller Henning Magnussen.
Det som gjøres, er at både skiltene på den fremtidige byggeplassen og annonsene i avisene er utstyrt med Snapchat-koder. Så avfotograferer den potensielle kunden koden. Da kommer huset opp på skjermen i 3D-utgave med mulighet til å se seg rundt både innvendig og utvendig.
To varianter
– Visningen er skalert i to størrelser. Den på byggeplasskiltene får du opp i fullversjon. Den i annonsene kommer i en liten versjon som du kan ha foran deg på bordet, forteller Ronny Gundersen.
Nå bruker de to byggmesterbedriftene visningen på sitt eget prosjekt, før boligene er solgt. – Vi kan også bruke det hvis kunden har en tomt, til å plassere huset og vise hvordan det blir seende ut på tomta, forklarer Jørgen Knudsen.
De to firmaene innrømmer at de ikke har vært spesielt gode til å markedsføre seg på sosiale medier. De er blitt bedre. – Denne løsningen er stort sett beregnet på den yngre garde, sier Henning Magnussen. – Ser vi at den gir lønnsomhet for kunden, vil vi bruke den videre, og dette vil være mer og mer attraktivt etter hvert som det blir utviklet, mener Jørgen Knudsen.
Få vil på visning
Markedssjef Jonny Svarliaunet i Norgeshus omtaler den virtuelle visningen som å stikke tåen i vannet og kjenne på temperaturen.
– Det er mange som snakker om VR og virtuelle visninger. Men det er et stykke frem ennå til folk driver og har med seg briller rundt for å oppleve ting. I disse koronatider er det dessuten de færreste som har lyst til å komme på faste visningsleiligheter og visningshus, sier han.
Svarliaunet konstaterer at nesten tre millioner i Norge har Snapchat på telefonene sine. 40–50 prosent av dem som har passert 60 år, har også appen.
– Da er dette et verktøy der de ikke trenger å ta med seg noe ekstra. Mobilen har de uansett. Så får vi se om det gir noen effekt eller om det er mest gøy, sier markedssjefen.
4500 visninger
Han forteller at Snapchat-presentasjonen hadde 4500 visninger i slutten av januar: – Det er 2212 mennesker som har vært innom. Det betyr at de som har fått den, har brukt den ti ganger i snitt. Vi har satt et geografisk avgrenset område rundt boligfeltet, slik at folk i Trondheim, for eksempel, ikke vil få den opp.
Han konstaterer at det er åpenbart at langt fra alle de 2000 har vært på tomta for å se. – Men vi har betalt visning i tillegg, slik at du kan få det opp på Snapchat når du er i området, forteller Jonny Svarliaunet.