Malermester sentral i kampanje mot useriøst arbeidsliv
Malermester med meninger.
– Skal jeg dømme ut fra hva jeg hører folk si, er dette så langt en vellykket kampanje. Det sier malermester Anna Elisabeth Furhoff Jensen fra Vestfold.
Malermester Anna Elisabeth Furhoff Jensen er administrasjonsansvarlig hos Malermestrene Jensen AS (mesterjensen.no) i Sandefjord.
Hun er i disse dager sentral i arbeidet med kampanjen «#medbyggerne», en kampanje som går ut på å formidle at det er smart å bruke skikkelige fagfolk, og den retter seg mot vanlige forbrukere.
Medbygger-kampanjen gikk av stabelen på Jarlsberg utenfor Tønsberg, i midten av april. Målet? Det er å endre folks holdninger til svart arbeid.
– Og hvordan har kampanjen gått for din del?
– Så langt har vi bare høstet positive tilbakemeldinger fra folk.
Det sier den aktive malermesteren om folks reaksjoner på at både hun og mange andre håndverkerne i Vestfold i disse dager ber deg om å velge hvitt når du skal bygge hytte eller pusse opp huset.
Hun er også sjef for det lokale malerlauget, og har på den måten fått god greie på hva som rører seg av trender rundt om hos den jevne forbruker.
Gjelder alle
– For hvis du betaler svart, kan dine penger være med på å finansiere organisert kriminalitet. Dessuten blir det færre arbeidsplasser på ditt hjemsted, og fellesskapet går glipp av store inntekter.
Budskapet ellers er også enkelt, men viktig: Velg en godkjent bedrift (sjekk for eksempel firmatilknytning på mesterregisteret.no ) og betal via bank. Da blir du en medbygger som bidrar til arbeids- og lærlingeplasser der du bor, skatteinntekter til fellesskapet og kvalitet på byggearbeidet.
– Og du kan være sikker på at dine penger ikke brukes til virksomhet som skader samfunnet.
Trenger en påminnelse
– Vi tror ikke at folk flest har lyst til å være med på det, men de kanskje trenger en påminnelse om hvor alvorlig problemet med svart økonomi er. Derfor er vi med på denne holdningskampanjen, avslutter Jensen, malermester hos Malermestrene Jensen AS i Sandefjord.
Fakta om #medbyggerne
- #Medbyggerne er en holdningskampanje som springer ut av prosjektet Akrim Vestfold, et samarbeid mellom fylkesmannen, fylkeskommunen, Skatt Sør, Arbeidstilsynet, politiet, KS, KIV, NHO, LO og byggebransjen i Vestfold.
- Kampanjen retter seg først og fremst mot kundene i privatmarkedet.
- Alle partene som er med bidrar i finansieringen av kampanjen.
- Dette er Regjeringens strategi mot arbeidslivskriminalitet (PDF)
LES OGSÅ: